Toukokuun terveiset

Siirsin hetkeksi vaaleanpunaisen neulomukseni sivuun ja kirjoittelen teille kuulumisia.

Minusta on ollut mukavaa seurata luonnon heräilemistä kevääseen.

Tänä keväänä olen seurannut tuota asiaa levänneenä ja voimaantuneena.

Olen pohtinut, mistä kaikesta olen aikaisemmin jäänyt paitsi.

Kuormittuneena sitä on vain mennyt eteenpäin huomioimatta juurikaan ympäristössä tapahtuvia asioita, kuten esimerkiksi luonnon heräämistä eloon talven jälkeen.

Nautin nyt; vielä kun voin.

Mielenkiinnolla olen seurannut erityisesti kukkia.

Ostin pihamaalle tarhakylmänkukkia ja olen aamuisin herättyäni tepastellut ulko-ovelle kurkistamaan, joko kukat ovat avautuneet nupuistaan.

Tällä hetkellä yhtä nuppua lukuun ottamatta tarhakylmänkukat ovat avautuneet nupuistaan ja kukat ovat todella kauniita.

Uusia nuppuja ja lisää kukkia on tulossa, kunhan kasvi vähän ”varttuu”.

Pari amppeliorvokkia olen jo haalinut terassia koristamaan.

Muuten olen suunnitellut, millaisia kukkaistutuksia taiteilen pihamaalle.

Äidin pihalla krookukset ovat nousseet ja osa puhjennut kukkaankin, samoin narsissit ja joku muukin kukka, jonka nimeä en nyt muista.

Pihametsässä ja lenkkipolkujen varrella kasvaa sini- ja valkovuokkoja.

Nurmi on alkanut mukavasti vihertää.

Fasaanikukko tepastelee pihapiirissä päivittäin. Sillä on emäntiä tuossa metsäkaistaleella.

Edellisessä tekstissäni kerroin reviiriään puolustavasta ukkometsosta.

Tämä metso vahtii kulkijoita Haukankierroksen luontopolulla.

Olen nähnyt kyseisen metson kaksi kertaa.

Ensimmäisellä kerralla komea lintu herätti niin paljon kunnioitusta mättäällä polun läheisyydessä seisoessaan, että käännyimme livakasti takaisin tulosuuntaan uskaltamatta ohittaa sitä.

Toisella kerralla uskalsin kuvata lintua kauempaa.

Metso vaikutti rauhalliselta. Se seisoi uljaana sammaloituneella kivellä pyrstösulkiaan pöyhistellen ja nokkaansa ”näppäillen” ja antoi meidän kävellä ohi.

Ihastelin linnun komeutta, mutta en tohtinut kohdalla ottaa kuvaa siitä.

Kevät on täällä.

Sään pitäisi taas lämmetä, joten lämmintä ja aurinkoista toukokuun jatkoa kaikille!

Tähän loppuun laitan kuvan ukkometsosta.

Kuva on huonolaatuinen, koska kuvasin lintua melko kaukaa puhelimen kameralla.